السبت، 1 أكتوبر 2011

ومن الشباك لارميلك حالي



.

.



ليست لديَّ أية رغبة في الكتابة،
توقفتُ عن كتابة مذكراتي منذ فترة طويلة
إذ أنَّ حياتي خالية من الأحداث التي يمكن كتابتها،
أو أنها ممتلئة بأحداث قد كتبتها سابقاً
لا جديد يحدث لي.
.....................................


مش عايزة أكتب ومفتقدة الكتابة أوي
محتارة أكتب جوابات للغياب واسيبها تسافر لوحدها
ولا أسيب المدونة مهجورة
واعمل نفسي مش واخدة بالي
من الفراغ اللي بيكبر كل يوم على شباكها

بعافر
دي الكلمة اللي برد بيها ع الناس لما يقولوا لي: عاملة إيه؟
ودي أكتر كلمة حقيقية بتوصف الأحداث اللي بتحصل
مفيش تفاصيل جديدة خالص
كل الجديد اللي بيحصل حصل مرة قبل كدة مع اختلافات طفيفة جداً
لما بتعيش الحاجات تاني بيبقى الوجع = وجع مكرر
يعني مالوش طعم ولا معنى أبعد من كونه وجع
بس أنا بعافر

فيه حاجات لما بتتكسر بتبقى صعب تلتئم تاني
زي الإحساس بالأمان مثلاً لو ضربته مرة
فدا معناه إنه استعادته تاني محتاجة عملية ومسامير وجبس
مفيش حاجة بتبان للناس خالص
نغزة خفيفة مبتبانش ع الوش وشوية تفاصيل كتير بتتحاش
مبتخرجش برة أبداً لأي حد
لإنه مفيش حد ممكن يستحملها
قوتها التدميرية كبيرة وبتتحرك في مدى واسع
حلها الوحيد إنها تفضل محبوسة حتى لو حفرت نفق وملته بالضياع
مش مشكلة يعني دي أول مرة تعمل كدة

واحدة صاحبتي قالتلي:
إنتي مستحملة صعوبة الحياة لإنه عندك أصحاب بيحبوكي بجد
في اللحظة دي مقدرتش أقولها
إنه الصداقة كلها على بعضها دخلت العناية المركزة
ومحدش عارف إذا كانت هتكمل ولا هتخلص مهمتها هنا وتمشي
ابتسمت زي أي واحدة محبوبة جداً من أصحابها ما بتبتسم
وخبيت عنها الحقيقة لإنه الحقيقة هتفزعها فعلاً وهتستغرب أوي
طب إزاي الحياة مهزمتنيش لحد دلوقتي
المفاجأة اللي أنا مخبياها عن كل الناس
إنها هزمتني وبقوة بس أنا اللي مبيبانش عليَّ

مبكتبش بقالي كتيير وكل اللي مبكتبوش بيمشي
ببساطة وبمنتهى الوضوح بياخد شنطته ويمشي
عااادي جداً
وأنا بفضل أتفرج على كل الحاجات اللي متكتبتش
واشمت فيها وهي خارجة قدامي من الباب وحيدة جداً وغضبانة

طب التدوينة دي هكتب تحتها ست الحسن ولا أمنا الغولة
مش هكتب حاجة خالص أصلها مش مهمة خالص لأي حد
وغالباً مش مهمة ليَّ أنا كمان يعني ممكن أنشرها
وممكن أقرر إنها مضلمة أوي ومحدش هيفهمها
وممكن أحطها وخلاص لأنه المدونة دي هي الساحة بتاعتي اللي بغني فيها
واللي بنسى ساعات إني ممكن أصرخ فيها بردو
عاااادي يعني




.............

4 التعليقات:

P A S H A يقول...

لو كان تعليقي معناه إني قريت بس فأحب أضيف كمان كلمة إني قريت واتوجعت
هه بس !
:)

Baskouta يقول...

ممكن كل حاجة تكون بتتكرر
وتقريبا هي كل الحاجات في حياتنا بتتكرر
اللي بيفرق بس
هي بتتكرر امتى وفي وجود مين معانا
ومين بيشاركنا
اوقات نفس الحاجة تحصل لكن في وجود حد بيشاركنا فبالتالي بنلاقي احساسها مختلف ونفتكر انها جديدة مع ان الاحساس بس هو اللي جديد
اتمنالك احساس جديد جميل يسعد ايامك
تحياتي

ست الحسن يقول...

باشا
سلامتك م الوجع

وشكراً لتعليقك أوي

..........

بسكوتة

بتتكرر إمتى وفي وجود مين
عندك حق

شكراً على أمنياتك الطيبة وعلى مرورك

..

basma saghir يقول...

غادة يا غادة

مش عارفة اقول بس انتي عارفة انا عايزة اقول ايه..صح؟